Jag fick en kommentar på min Facebook. Den handlade om att jag skulle ge lite tips och råd om hur man kan förbättra vardagen ur hållbarhetssynpunkt.  Jag håller med om att det är bra med sådant, samtidigt som jag kanske inte tror att jag kan förändra världen utan mest bloggar för att jag är så frustrerad över sakernas tillstånd.

Jag har mer och mer insett att vi ligger ganska illa till, och att det inte handlar så mycket om att försöka hejda den globala uppvärmningen längre som att anpassa sig till den. Vi i Sverige är lyckligt lottade men också vi kommer att få hantera problem som exempelvis översvämningar, ökat antal skadedjur och inte minst klimatflyktingar.

Det är klart att jag kan ge små käcka tips om hemmaodling i köksfönstret eller solfångare, men det finns många bloggar som gör det. Och jag känner ärligt talat att vi är förbi det stadiet för länge sedan.

Men det finns en sak som jag kan förmedla, något som är viktigare än något annat när vi talar omställning: Engagemang.

Det är dags att lämna tv-soffan nu.  Vi får de politiker vi förtjänar och de gör det de uppfattar att majoriteten vill, så att de kan bli omvalda. Politiker tänker i fyraårsperioder. Det är upp till oss att styra dem i rätt riktning, men vi är alltför passiva.

Därför kallar politiker andra människor för miljötalibaner om de vill begränsa flygtrafiken: http://www.vk.se/558608/politiker-rasar-mot-miljokrav-pa-arlanda

Därför missgynnas små ekobönder i kommunernas upphandlingar: http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2093262-sma-ekobonder-chanslosa-i-goteborgs-upphandling

Därför skapar bankerna nya pengar ur ingenting till våra lån, trots att det egentligen bara är Riksbanken som får göra det. http://www.svd.se/naringsliv/den-latta-konsten-att-gora-pengar_4788351.svd

Därför läggs det inte högre skatter på CO2-utsläpp, och det är osäkert om det kommer att göra det i framtiden. http://www.flamman.se/sta-fast-vid-hojd-koldioxidskatt

Därför pågår det just i detta nu förhandlingar om att göra det olagligt för stater att skydda sina medborgare mot gifter, fracking och andra vansinnigheter storkapitalet vill ha för sig. http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/handelsavtal-kan-satta-miljoskyddet-ur-spel_8734350.svd

Jag kan fortsätta listan i oändlighet, men jag tror ni förstår nu.

Vi kan förändra. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Ojnareskogen är ett tydligt exempel på vad som kan hända när folk ger sig sjutton på att stoppa något som är fel. Men vi kan inte förändra genom att sitta tysta och stilla och se på medan storfinanserna lurar oss vart de vill och skrattar hela vägen till sina banker.

Därför är min uppmaning till er som undrar vad man kan göra: Stick ut hakan. Skriv till era politiker. Skriv insändare i tidningarna. Ring P1. Starta en blogg. Demonstrera utanför riksdagshuset.  Gå med i Föräldravrålet. Fråga elektronikvaruhuset hur deras mobiltelefoner är producerade. Skriv ett mail till H&M och be dem betala sina sömmerskor vettiga löner. Tala tydligt och med hög röst om att ni tänker rösta på den politiker som arbetar mest för klimatet.

Och under tiden som ni gör detta kan ni köpa närproducerad, ekologisk mat och undvika massproducerad skit, handla så mycket som möjligt second hand och lära er och era barn ett hantverk.

2 kommentarer

Agneta

20 Nov 2013 12:40

Tack! Bra skrivet och bra länkar som ska läsas igenom.!

Svar: Tack själv för att du satte igång huvudet på mig. :-)
exan

Britt

20 Nov 2013 16:34

Äntligen någon som säger att vi passerat stadiet "fönsterodling"! Det finns så mycket viktigare saker att tänka på, kör inte i onödan, flyg inte om du inte behöver, konsumera klokt...!

Svar: Och prata med alla om att vi behöver ett nytt sätt att se på världen, där tillväxt och konsumtion inte är det viktiga längre!
exan

Kommentera

Publiceras ej