Förstår ni ungdomar, på vår tid, när vi var lika unga som ni är idag, fanns det inte reklamtv. Enda gången man fick njuta av "Juicy Fruit, is a packet full of sunshine" var när man gick på bio. När vi äntligen fick reklamtv i Sverige och man fick känna sig lika cool som i USA lärde vi oss reklamjinglarna utantill och använde dem i våra vardagliga konversationer. Långa samtal kunde föras nästan bara med reklamcitat. Det var roligt, det var faktiskt det roligaste med reklamtv.

Det var många år jag inte betalade tv-licens. Jag erkänner nu så är det gjort. Alla år som fattig student och nästan lika fattig kulturarbetare passerade utan att jag bidrog till statens tv-utbud. Jag tyckte alla kanaler var ganska tråkiga och såg inte så mycket på tv.
Sedan blev jag med familj och vi köpte en tv på Net on Net och de förrädarna skvallrade till staten, så då var det bara att pynta och se glad ut. Efter det har räkningen kommit varje kvartal, och varje kvartal har den dragits från kontot.

I lördags såg vi Melodifestivalen, ett av få program hela familjen kan se med något utbyte (jag tror till och med att tonåringen tycker det är kul fast han vägrar erkänna det) och min dotter dansade hela kvällen. I kväll var det "Äkta människor", en riktigt bra dramaserie, extra rolig för mig som är sf-älskare. "Uppdrag Granskning" är en gammal favorit som aldrig känns övermogen. "Mot alla odds" är en riktigt bra dokusåpa. "30 grader i februari" ser min man på och gillar, jag har tyvärr inte följt den men anser att från och med nu är onsdagkvällar heliga eftersom det är "Game of Thrones".
Det här är bara ett urval av de program jag tycker är sevärda just nu. Alla visas på SVT, inget är reklamtv. Jag är så glad att jag betalar tv-licens!

Reklamkanalerna har ingen chans. Det verkar som om de slickar på fingret och sätter upp det i vädret för att se åt vilket håll vinden blåser, och så skrapar de ihop några billiga skitprogram som de tror att folk vill se. Det blir mer och mer uppenbart att det enda de är ute efter är att sälja reklam. De har gått från att vara reklamtvkanaler till att vara tvreklamkanaler. Nog har de en del publik, men i år har de blivit slagna på sina nyslickade fingrar av SVT i stort sett varenda kväll.

Reklamtv orkar man inte titta på. Börjar man följa en film förstörs den genom tätare och tätare reklampauser ju längre in i filmen man kommer. Mitt i ett mord kan det komma bil- eller bantningsreklam. Nuförtiden kan man inga reklamjinglar eftersom man antingen byter kanal (och ofta fortsätter att titta på det programmet man blippar över till) eller kastar sig upp ur tv-soffan för att sätta på kaffe och gå på toa. Reklamen kostar massor för företagen, men ingen vill titta. Pärlor för svin. Vad de måste hata oss. Och mer och mer desperata blir de, och fler och fler reklaminslag lägger de in. Det verkar vara mycket irriterande att tvingas ha program mellan reklamen.

Jaa, vart vill jag komma med det här, mer än lite söndagsgnäll? Jo, att när revolutionen är här och ni valt mig till envåldshärskare ska jag lägga ner en himla massa tvkanaler. Jag har ledsnat på reklamtv. Kanal fem kan få finnas för där jobbar min kusin, men de andra kan vi skita i.