Hej igen! Det är jag, er jobbiga cybervän. Idag ska vi prata mat.

Visste ni att antibiotikaresistens är ett växande hot, och att det redan nu finns vissa bakterier som ingenting biter på? Det kan bli så illa att vi inte kan använda antibiotika till slut. Det här beror på den slentrianmässiga användningen av antibiotika och det är kanske inte främst humananvändningen som är problemet, utan den till djur.

”Många människor tar för givet att antibiotika alltid kommer att vara tillgängligt när vi behöver det, men detta kan snart förändras. Varje dos antibiotika ger en fördel för det lilla antal bakterier som är resistenta mot drogen. Ju mer en särskild antibiotika är använd, desto snabbare kommer de bakterier som är motståndskraftiga mot den antibiotikan att selekteras och öka i antal. Till nu har världens ledare blundat för problemet, eftersom nya antibiotika alltid har utvecklats för att ersätta äldre och alltmer ineffektiva varianter. Det här förändras nu.” http://reports.weforum.org/global-risks-2013/risk-case-1/the-dangers-of-hubris-on-human-health/

Visste ni att Sverige har lägst antibiotikaanvändning till djur i hela EU? Jag har inte sett globala siffror, men en kvalificerad gissning är att vi är bland de bästa i klassen där också. Det här beror på att vi har haft ett bra avelsarbete och god hygien, och att vi dessutom har hårdast djurskyddslagar i världen. I världen. Sug på det en stund.

När du reser utomlands på din mysiga flygresa (som vi vet vad jag tycker om nu) riskerar du inte bara att få med dig vägglöss och kackerlackor hem, du kan även få en elak liten multiresistent bakterie. I USA dör exempelvis 100 000 personer av dessa bakterier varje år.

Har du, eller någon du älskar, fått en allvarlig infektion som hävts med penicillin? Det kan snart bli ett minne blott. Nästa gång kanske någon dör av en öroninflammation som sprider sig till hjärnan. Jag vet, det är skrämselpropaganda, men det finns sanning i det. Vill du ta risken med dina barn eller barnbarn?

Igår när jag kom in på lokala ICA för att köpa köttfärs till hundarna fanns det bara ICA Basic köttfärs. Den är från Irland. Vet ni hur mycket antibiotika de ger sina djur på Irland? Det vet jag. Ungefär sex gånger så mycket som i Sverige. Då är de inte värst i EU, det är Spanien som använder tjugo gånger så mycket. Mums.

 http://www.teamugglarp.se/files/teamugglarp/Sverige_bast_pa_ab_dec_121109.pdf

När jag jobbade som djurskötare på en KRAV-gård exporterade vi kor till Irland, för deras var så sjuka och inga mediciner hjälpte. De gav slentrianmässigt antibiotika i fodret till alla djur, både sjuka och friska. De var helt fascinerade över våra friska djur.

”Hur kan ni ha bara irländsk köttfärs? Varför har ni ingen svensk?” frågade jag tjejen i charken. ”Jag vet inte, vi har bara beställt hem det, men folk köper det ju”, svarar hon.

Folk är idioter. I stället för att betala en tia mer för ett paket antibiotikafri svensk köttfärs från kor som hållit vårt landskap öppet går de och köper billig skitfärs från Irland, där det inte finns någon lag på att djuren ska få gå ute, och där de skriver ut antibiotika till hela besättningen om ett enstaka djur är sjukt.

Jag äter inte irländsk köttfärs, jag ger den inte ens till hundarna. Jag skällde på butiksägaren och idag tänker jag köpa köttfärs av min granne, som står där och säljer en gång i månaden. Hennes köttfärs är inte bara gudomligt god, jag vet hur korna haft det också. http://www.gardsnara.se/gavleborg/bernhardssons_gardskott

Köp svenskt kött eller låt bli. Sluta vara en idiot.

 

 

 

 

1 kommentarer

exan

22 Nov 2013 11:36

http://www.gefleortensmejeri.se/pages.asp?PageID=345&MenuID=328 Ytterligare ett klokt ord på väg från min gamla arbetsgivare.

Kommentera

Publiceras ej