Hej Gustav!
Vi känner inte varandra, men vi har en hel del gemensamma vänner och ett stort gemensamt intresse: miljö- och klimatfrågor.
 
Jag bor på en gård utanför Sandviken. Vi flyttade hit 2006 från Stockholm. Tidigare var jag operasångerska, nu har jag bland annat arbetat med landsbygdsutveckling och jag är idag distriktskonsulent för IOGT-NTO. Jag är också aktiv i omställningsrörelsen och ordförande för en ullförening.
 
Just nu fick jag en post delad till mig på Facebook där du citeras. "Att höra Gustav Fridolins åsikter om att höja drivmedelsskatten gör mig rädd o orolig (P4 Extra idag) När han får frågan om hur man ska göra åt landsbygden, så svarar han följande: - De kan ju åka kommunalt. "
 
Har du sagt så? Du menade inte det där va? För jag har räknat lite på hur det skulle fungera för mig. Min dotter är sju år. Om jag skulle ha åkt kommunalt till dagis med henne hade det tagit mig sex timmar per dag. (En mils vägsträcka enkel väg) Då är det exklusive tiden det tar att ta sig två kilometer till busshållplatsen. Sex timmar. Så långt som en arbetsdag borde vara. För att hämta och lämna på dagis. "De kan ju åka kommunalt" låter i min verklighet som om du är Marie Antoinette. Jag kan inte ens åka kommunalt för att lämna bilen till verkstaden. Och jag är inte ensam om att ha det så, jag delar det problemet med i stort sett hela den svenska landsbygden utanför storstadsregionerna.
 
Det går inte att tvinga folk att ställa bilen hemma när det inte finns alternativ. Alternativen måste vara på plats först. Sedan kan vi ställa om bilkörningen.
 
Jag har träffat så, så många landsbygdsbor under den här valrörelsen, som egentligen vill rösta på MP, för miljön och klimatets skull. Men de anser att ni struntar i landsbygden och är helt ointresserade av oss och våra villkor. För oss framstår ni som världsfrånvända och landsbygdsfientliga. Det är väl ändå inte tanken?
 
Jag vill härmed bjuda in dig till oss. Det tar inte mer än ett par timmar med tåget till Sandviken. Jag kan hämta dig där, för bussarna går inte så ofta och de är sällan synkade med tågen.
 
Du kanske vill vara med på en ullträff? Vi har nästa 23 september, i Bastfallet. Så kan vi lära dig spinna och vi kan prata om villkoren för oss som bor på landsbygden. Annars kan du komma med ett datum som passar dig, så kan vi bjuda in lite annat folk. Du kanske vill träffa Omställning Järbo också? Om du har äpplen kan du ta med dem så kan vi göra äppelmust hos dem medan vi pratar.
 
Hör gärna av dig, jag är verkligen nyfiken på om du sagt det där om att åka kommunalt. Och det vore roligt att visa dig landsbygden här. Det finns lediga hus med låga priser och hög livskvalitet, om du känner någon som är intresserad.
 
Med vänliga hälsningar

Kommentera

Publiceras ej