Nu kommer nya larmrapporter http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5286162  om att ungdomar, framför allt unga pojkar, läser för lite. Man börjar prata om "en förlorad generation". Ett problem enligt utredaren är att förlagsbranschen i Sverige är för enkelriktad, och detta för mig osökt in på ett ämne som gjort mig förbannad i flera dagar nu. Vad som helst hade osökt fört mig in på detta ämne i och för sig...
 
Som många läsare av denna blogg redan vet är jag mamma till en femåring, en helt underbart fantastisk liten person. Hon är smart och snäll och tuff och ibland är hon alldeles för mycket och hon har vackra ögon och vägrar att borsta håret, en ganska normal femåring alltså och jag älskar henne mycket.
 
Vi bor i en liten liten by en mil från en något större landsortsby, och i den något större byn finns hennes förskola, en härlig förskola med duktiga förskollärare och gulliga barn. Allt är bra så här långt.
 
Men (nu kommer problemet för er som undrar *trumvirvel*): Allt ska vara så gulligt och fint och rosa och Barbie och Hello Kitty till tjejerna och Spiderman till killarna. Rosa och rött, blått och grönt. Klädkoden är stark på vårt dagis. Och naturligtvis hänger lilla H på det, för hon är inte dummare än att hon begriper att om hon gör som feministmamma vill och har kläder i turkos och rött och gult och kort hår och tränar skytte finns det en risk att hon inte blir en i gruppen. Och feministmamma minns sin egen ensamma barndom och sträcker vapen, för att det är så viktigt att vara en i gruppen när man är liten. Hon köper ljusrosa kläder. Hon läser om älvor och prinsessor.
 
"Okej", tänker ni trött. "Vart vill hon komma och varför har jag läst ända hit i den här skitbloggen? Är det mitt problem att feministmamma är en svag medlöpare som inte står för sina åsikter fullt ut?"
 
Jo nu ska ni få höra vad feministmamma ändå inte klarar av:
 
 
                                              .
 
 
Har ni sett fillyféer någon gång?
Konstiga små hästar med tyskt ursprung som mest ser ut som sköldpaddor eller papegojor i ansiktet. Ögonen är så stora att de för tanken till en insekt. De har klumpiga hovar och en anatomi som inte ens Gud Fader skulle ha kommit på, och de är rosa och lila. Nu finns de dessutom som enhörningar!
Inte ens det hade varit ett stort problem. Sagor är sagor och leksaker är leksaker, kan man intala sig. Jag älskar mitt barn och vill att hon ska vara lycklig, även om det innebär att hon leker med rosa hästar som egentligen inte borde kunna gå. Men nu kom lilla H hem med en sådan tidning, som hennes snälla pappa köpt, och eftersom hon inte läser själv måste mamma läsa för henne. Det hade kanske inte förlaget Egmont räknat med? Att vuxna skulle se vilket skräp de tycker att barn ska ta del av?
 
Lite info om enhörningsfillys: De jobbar med skönhet, mat, inredning, trolldom och fester. Det finns också en fiskare (för de äter fisk?!), en idrottare och en skogvakterska. De bor på fem öar: romantikens, skönhetens, drömmarnas, vänskapens och festernas. Rubriker i tidningen är till exempel "Förtrollande fjärilsparad", "Claudias moderådgivning" och "Drömlik skattjakt"
 
Men WHAT THE FUCK! Vad är det för skit förlaget Egmont prånglar ut till våra barn! Ska de läsa att det enda som är viktigt i livet är mode, shopping, fester och världsfrånvänd romantik? Om en fillydjävelenhörning blir sjuk, ska den botas med trolldom och magi då, för någon läkare har de inte? Vem lagar deras tänder, vem tar hand om miljön, vem städar, vem ser till att de får mat till sin förbannade matlagning? Förutom fisk, då. Och granbarr, de har ju en skogvakterska.
 
Inte konstigt att världen går åt helvete när detta är alternativet till Barbie. Inte underligt att folk köar för en iPhone 5 utan att ifrågasätta sin konsumtion en sekund medan jordklotet håller på att bli obeboeligt. Och min femåring, som vill bli tandläkare när hon blir stor, ska matas med sånt här dravel och när hon fyller femton lär hon väl vara helt inriktad på att bli professionell shoppare eller dokusåpastjärna. Jag kräks.
 
Projektledare för denna "tidning" är en kvinna som heter Gitte Nörgaard Grytli. Jag anser att hon har svikit sitt kön, ja, hela mänskligheten. Jag tycker att hon borde skämmas. Jag tänker maila Egmont och tala om det.
 

Kommentera

Publiceras ej