Vi har slutat prenumerera på lokaltidningen. Det var ett beslut på ekonomiska och praktiska grunder. Morgontidningen kommer till oss med posten klockan tre på eftermiddagen, det känns en aning passé.

Annonsbladet, vår gratistidning, kommer dock troget varje tisdag. Förr tyckte jag att det var rätt trist med veckogamla nyheter plockade från andra media, men nu är det i stort sett det enda i lokalnyhetsväg jag får mig till livs. Jag kastar mig girigt över den.

Stefan Hedin ny chef för Folkets Hus, står det med stora feta svarta bokstäver.
"Jaha" tänker jag. Jag läser vidare.
"Vi hade ett antal sökande och Stefan Hedin blev kvar som finalist. Vi tror att det kommer att bli jättebra, han har alla kvalifikationer man kan tänka sig" säger Lars Almén, ordförande för Folkets Husföreningen.

"Hmmm" tänker jag.

Kvalifikationer?

Om jag skulle rekrytera en chef för Folkets Hus..?
Någon som är visionär vill jag ha. Som kan göra Folkets Hus till ett hus för hela folket. Som är kunnig inom och intresserad av kultursektorn, ekonomiskt sinnad, med ett tydligt folkbildningsperspektiv. Verbal, modern, kommunikativ.

Stefan Hedin är 53 år gammal, vithyad och man. Det är tre tydliga kvalifikationer i Sverige i allmänhet och i Sandvikens offentliga sektor i synnerhet, även om det inte stämmer med min önskelista.

Mer då?
Han har varit kommunalråd! Ahaaaa! Och kommunstyrelsens ordförande! AHAAAA!
Intrigen tätnar.
Sedan dess har han jobbat som IT-konsult står det på Gävle Dagblads hemsida. Okej. IT-konsult kan ju vara precis vad som helst. Konsult över huvud taget är allt från receptionisten från Poolia till skatteplaneraren som tar 2000 kr plus moms i timmen, det är svårt att avgöra vad exakt han är.

Mer information krävs. De här meriterna skapar inte framtidens Folkets Hus, det måste finnas något mer. Jag går till oraklet Wikipedia.

Från Årsunda? Årsundas största företag heter Karl Hedin, det känns som om det kan finnas en koppling där kanske?

Har varit med i Socialdemokraterna sedan 14-åring, suttit på olika kommunala uppdrag i Sandvikens kommun sedan 1982.

Jag tittar på fotot i tidningen. En lagom tjock man i sina bästa år. Ska man vara chef i Sandvikens offentliga sektor ska man vara medelålders man och medlem i Socialdemokratiska Arbetarpartiet.

Men frisk, fräsch, nytänkande, kvinna, mörkhyad, ung, modern, kulturell, högt utbildad i företagsekonomi och organisationsutveckling?

Lars Almén. Han som uttalar sig i tidningen? Han är sosse han, det vet jag. Hans fru också. Jag börjar ana vilka som varit "IT-konsultens" uppdragsgivare.

Ursäkta mig. Nu måste jag skrika.

JÄÄÄÄÄV! HUR I HELVETE KAN NI KOMMA UNDAN MED DET HÄR? FINNS DET INGEN SOM SÄGER STOPP?

Tack, nu känns det lite bättre. Mycket lite.

Så hur gick egentligen snacket i rekryteringsrummet? Det kan vi aldrig veta. Men det är klart att alla som satt därinne känner Stefan Hedin. En del av dem har fått sitt jobb av honom. Alla vet att han har bra kontakter. Well connected, som man säger i maffiakretsar. Ingen bråkar med någon som är well connected. Det är samma sak som självmord.

Måste skrika igen.

FEGISAR!

Stefan Hedins kvalifikation är att han är gammelsosse. Punkt. Inget annat, men det räcker hela vägen i Sandvikens kommun. Och om du råkar vara till exempel snygg, under 40 år, blond och kvinna, och vågar ta dig an ett jobb som VD för en splitter ny arena ingen har projektbeskrivningen till och där checkkontot står på minus från start, då avrättas du offentligt av gammelsossarna om du vill ha egna åsikter och ta egna initiativ.

Det får mig att må lite illa att ett samhälle år 2012 kan få fungera så här. Jag önskar nästan att någon av de kandidater som inte fick jobbet överklagar beslutet.

Unket. Som lukten i vårt kylskåp i morse innan jag slängde ut det ruttna kålhuvudet. Eller som kattlådan när man glömt tömma den. Eller som - ja, ni fattar.

Lycka till, Stefan Hedin. Lycka till med visionerna.

 

3 kommentarer

Ann-Catrin Brockman

08 Feb 2012 21:38

Jag har ingen aning om vilka som sökt jobbet och har därför heller ingen åsikt om vem som borde fått det. Men jag reagerar på några saker i ditt blogginlägg.



Att Folkets Hus skulle vara en del av "Sandvikens offentliga sektor" är ju helt fel. Folkets Hus är en del av arbetarrörelsen och drivs varken av kommun eller landsting.



Håller heller inte med om att kriteriet för att bli chef (i det som faktiskt är offentlig sektor) skulle vara "medelålders man och medlem i Socialdemokratiska Arbetarpartiet"? De senaste 2 anställda cheferna jag kommer på är kvinnor. Kommundirektören, tekniska chefen och administrativt chefen på kommunkansliet. Bland förvaltningschefer o chefer i KS-förvaltningen är det 50/50. I bolagen är alla män, men av enhetschefer är det säkert en majoritet kvinnor.



Eftersom jag själv är socialdemokrat med tillgång till medlemsregistret vet jag att inte heller den delen stämmer med verkligheten, vad gäller kommunens chefer. Jag skulle däremot inte alls tycka det var konstigt att en arbetarrörelseorganisation som Folkets Hus såg det som en fördel med den partifärgen. (Men det är bara min åsikt.)



Till sist - Jag kollade upp vilka som sitter i styrelsen för Folkets Hus i Sandviken och har väldigt svårt att förstå vem av dem som skulle ha fått något jobb av Stefan Hedin. Innan han blev kommunalråd jobbade han som tekniker på kommunens IT-kontor. Som kommunalråd anställer man ingen personal. Vad jag vet har Stefan efter att han avgick som k-råd inte haft några anställda. Så. Fel igen.



Hälsningar från en som är förtjust i sånt som grundar sig på fakta.

Ingrid

08 Feb 2012 22:05

Tack för att du ger svar på tal!

Jag hade själv fullt upp med att försöka ta reda på vem Stefan Hedin var innan jag sablade ner honom, så det är bra att jag får smisk för att jag inte gjorde mer faktaresearch.

Må så vara att chefsposterna är mer jämnt könsmässigt fördelade än vad jag insinuerar. (Ålder, då? Nationalitet?) Vissa fakta kvarstår dock även om man inte är förtjust i dem.

1. Hade en lagom oseriös facebookdiskussion häromdagen angående Sandvikens rikaste personer, då ifrågasatte ingen att de flesta var män, och chefer. Visserligen på Sandvik trodde folk, men jag skriver ju i Sandvikens kommun, inte inom Sandvikens kommun. Däremot använde jag slarvigt begreppet offentlig sektor när jag borde skrivit offentlighet, men jag får väl bli förlåten eftersom till och med det manliga kommunalrådet här blandade ihop det kommunala partiprogrammet med kommunens handlingsprogram vid ett tillfälle, vill jag minnas.

2. Stefan Hedins meriter är att han är man,sosse, och it-expert. Jag ser inte det som särskilda kvalifikationer för en tjänst som chef för Folkets Hus, och det gjorde mig pissförbannad att läsa det som kommentar i en tidning. Jag vill också gärna veta vilka andra som sökte. Jag sökte inte. Jag ansåg inte att jag var kvalificerad. Men nu i efterhand kan jag tycka att mina meriter inte är sämre i sammanhanget... ;-)

Andra organisationer och företag har en ny ansökningsprocess om inte den första lyckas hitta sökande som möter kraven. Man vill ju hitta den bästa! Har man gjort det här, verkligen? Varför inte i så fall?

Och jag önskade ju lycka till, eller hur?

Ingrid

08 Feb 2012 22:10

En sak till bara:

Du vet precis vad jag menar om att få sina jobb av någon. Har du hört talas om svågerpolitik? Självklart blir misstankar om jäv starka när alla känner alla, har badat bastu med varandra, suttit i samma styrelser i hundra år och så vidare och så vidare. Jag skulle verkligen uppskatta att oberoende part granskade denna rekrytering och knäppte mig på näsan. Då skulle jag mycket ödmjukt be om ursäkt.

Kommentera

Publiceras ej