I går blev jag riktigt, riktigt rädd.

Jag har trott att jag haft tid på mig. Det kommer att dröja innan oljan sinar och vi måste ställa om och anpassa oss till ett nytt samhällssystem. Jag kommer att hinna fixa inkörning av hästar, solpaneler, trädgårdsland och så vidare. Men igår behagade världen att upplysa mig om två saker på ett ganska brutalt sätt.

För det första: Krisen i Grekland är djupare och mer allvarlig än jag insett. Jag har varit upptagen av mina egna problem och liksom mest suckat över den utbredda korruptionen i landet, deras ovilja att arbeta längre än till 50 år innan de går i pension och allt annat media rapporterat om. Men i går hade SVT:s program Korrespondenterna ett inslag om Grekland som gjorde mig upprörd och orolig. Det handlade om vanligt folk och konsekvenserna för dem när EU:s tvångssparande slår igenom. Antalet självmord har ökat dramatiskt, till exempel. Människor vet helt enkelt ingen råd längre. De är desperata. Ungefär som jag föreställer mig att det kommer att bli i större delen av världen när vår civilisation kollapsar. Jag läste dessutom en artikel om att en tredjedel av Greklands lån ägs av så kallade hedge-fonder som tjänar grova pengar på försäkringar om landet går i konkurs och ställer in betalningarna. En tredjedel av långivarna vill alltså inte rädda Grekland. De vill i stället fortsätta med andra svaga ekonomier i Europa. Europa, Sveriges största exportmarknad. Och vad händer sedan? Min katastrofbenägna fantasi började spinna loss.

"Har du läst det här då?" frågade min man och sträckte över sin dator till mig. Han hade en krönika uppe från Dagens Nyheter,  http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/jackie-jakubowski-i-apokalypsens-atervandsgrand
...Har ni läst nu?

För det andra: Om Israel skulle anfalla Iran har Iran rätt att försvara sig, enligt sin egen "Defensive Jihad". Har de en atombomb eller två lär risken vara överhängande att de skickar iväg dem mot Israel. (Vi talar ju trots allt om en ganska galen diktator som tycker att Hitlers lösning på judefrågan var en aning för förfinad). Resultat: Israel och Palestina upphör i stort sett att existera. Hela Israel? Nej. Israels kärnvapen befinner sig ombord på ubåtar i Medelhavet och gud vet vilka andra hav och deras befälhavare kan avfyra dem medan deras nation ligger i dödsryckningar. Dessa robotar har förmågan att förinta Iran och några andra arabländer på köpet, och skapa ett radioaktivt moln som ödelägger större delen av arabvärlden. Och vad har arabvärlden som vi vill ha?

Vi konsumerar idag ca 30 miljarder fat olja i världen.

Om man nu ser detta ur ett fullständigt egoistiskt perspektiv och förtränger de oerhörda lidanden ett sådant här krig skulle orsaka oskyldiga människor som har haft oturen att födas i något av dessa länder, blir resultatet en kraftig oljebrist i vårt eget långsmala land. Bara Sveriges inrikes transporter drar 60 miljoner fat olja per år.
Den som vill ha fler intressanta siffror kan gå in på www.energikris.nu.

Det finns andra oljeproducenter i världen. USA, Norge, Bolivia och Kazakstan, till exempel. Men av de fat olja de klarar att utvinna per år kommer en försvinnande mikroskopisk del att  hamna här hos oss i Sverige, till en astronomisk kostnad. Och Sveriges regering har ingen som helst plan för om detta katastrofscenario skulle bli verklighet.

Jag har googlat omkring en del idag och hittat förtröstansfulla bloggar och artiklar som menar att detta inte kommer att hända. "Ahmadinejad, Irans diktator, må vara galen, men han är inte dum", säger de.

Ojojoj vad jag hoppas att de har rätt, att de som styr Iran förstår begreppet terrorbalans, och att de som bestämmer över hedgefonderna tar sitt förnuft tillfånga och inser att de likt Midgårdsormen äter upp sin egen svans om de fäller Grekland. Faktum kvarstår dock: när krisen är ett faktum klarar sig den bäst som är mentalt och fysiskt förberedd. Vi kan hoppas att de förståndiga härskar över jorden, men vi kan inte räkna med det.

Under tiden tar jag mitt samhällsansvar. I dag har jagbörjat anlägga en drivbänk i gödselstacken. I morgon kommer ett nytt blogginlägg: "Bästa hästraserna i oljekrisens spår". Stay tuned.

Kommentera

Publiceras ej