http://www.dn.se/nyheter/sverige/studentexamen-kommer-tillbaka

Jaha, nu har den borgerliga regeringen kommit med ett nytt genialiskt sätt att försöka sminka över de gigantiska pormaskarna i det svenska skolsystemet. Skriftlig studentexamen, helledudane vad nyskapande vi har varit nu då.

När jag först hörde talas om friskolereformen blev jag glad. Jag såg framför mig en rad skolor med Steinerliknande pedagogik, jämnt fördelade över landet och inte bara i storstadsområdena. Eleverna som gick där bemöttes med respekt på sin egen nivå. De som behövde extra hjälp fick det utifrån sina behov och förutsättningar. Konstnärlighet gick hand i hand med matematik, teknik och språkinlärning. 

Jag vet, jag är en flummig idiot, barn av min tid på sjuttiotalet med fri uppfostran, räkor och vitt vin. Men ändå. Är det så fult, det jag drömde om? Och hur har det blivit? Det går ju inte att komma ifrån att dagens skolpolitik är ett gigantiskt socialt experiment. Med våra barn!

Nu lockar man ungdomar att skriva in sig på en skola med löften om fri dator. Att lärarna är lika frånvarande som rynkorna i drottning Silvias ansikte och utbildningarna lika värdelösa som grekernas antikorruptionsarbete talar man tyst om. Och regeringen låter det fortgå?! De pratar om brist på lämplig arbetskraft medan kull efter kull av ungdomar går ut till säker arbetslöshet.

Sover ni gott om natten, ni som införde systemet som gett oss vinstdrivande friskolor ägda av danska riskkapitalbolag? Det gör nog inte de elever som snart börjar sin sista termin på en sådan skola. På vilket sätt hade skriftlig studentexamen hjälpt dem? Nej ställ vilka krav ni vill, men kräv först att skolorna har resurser att ge riktig utbildning.

Kommentera

Publiceras ej