I går fraktades hundar i burar från Astra Zenecas kennel i Örkelljunga till en säker död. En död som med största sannolikhet kommer att föregås av svåra övergrepp och plågor. Det rör sig om rasen beagle, som beskrivs så här på Svenska Kennelklubbens hemsida:

”Rasen ska vara en öppen, vänlig och livlig jakthund. Den ska vara modig, mycket aktiv, uthållig och målmedveten. Den ska vara alert, intelligent och ha ett stabilt temperament.” (www.skk.se)

De beaglar jag träffat har varit charmiga, vänliga, glada familjehundar. Jag tror inte många människor med berått mod skulle utsätta dessa djur för smärta eller olycka. Den som gör det klassar jag som empatistörd hundhatare, och om ni läst mitt förra inlägg om min underbara hund kan ni nog tänka er vad jag tycker om sådana.

 

Jag betalar skatt. Det har jag gjort i trettio år, sedan jag var fjorton år och började jobba. Min skatt, tänker jag mig, går till det som är viktigt att uppehålla i en stat. Jag betalar till och med kyrkoskatt trots att jag inte är troende. Jag ser det som att mina skattepengar går till att vårda vackra byggnader och viktiga samlingssalar. Senast i går höll jag ett profant möte i ett församlingshem. Det betalar jag gärna skatt för. Jag betalar gärna för att våra ungdomar ska få en bra skola, och för att våra äldre ska få bra vård på sin ålderdom.

Tänker ni också lite så? Att ni liksom i sinnet bestämmer vart era pengar går? Till vård, skola och omsorg till exempel.

 

Då ska ni veta att era pengar också går till en polisinsats där flera polispatruller, enligt uppgift fler än de civila som protesterade, skyddar en transport av hundar från upprörda demonstranter som i månader arbetat för att dessa levande varelser ska placeras ut i kärleksfulla familjehem i stället för att användas i plågsamma djurförsök. De modiga, aktiva, alerta och intelligenta individerna har fötts upp på en kennel, bott i burar och nu ska de dödas. För vår skull, heter det. Men vi lever i en tid där djurförsök inte längre behövs. Det är en grym och föråldrad metod som används på grund av lathet och ovilja till förändring. Det enda brottet dessa varelser begått är att de inte är människor. Motiverar det straffet de får?

“Varje gång du tar ögondroppar eller använder en salva förutsätter du att de kemikalier den innehåller inte är giftiga. Men de giftighetstester som myndigheterna förlitar sig på är föråldrade och till allra största delen baserade på värdelösa djurtester som är dåliga på att förutsäga giftighet för människan.”

Alison Abbott, Nature's senior European correspondent

Om penicillin hade testats på marsvin hade vi inte haft det i dag, eftersom marsvin dör av penicillin. Bara ett exempel.

 

Så, jag önskar att jag kunde villkora mina skattekronor. Tänk om vi kunde göra ett experiment! Tänk om vi kunde få vår skatt i en pengapåse, och så fick vi själva välja vart pengarna skulle gå. Ungefär som våra pensionsfonder, fast bättre upplagt naturligtvis (det kan ju inte vara så svårt).

Då skulle nog inte så mycket gå till Vattenfalls marknadsföring, eller polisskydd för att gigantiska läkemedelsbolag ska få plåga djur ifred.

Bild från Sydsvenska Dagbladets nätupplaga.

 

 

 

Kommentera

Publiceras ej