Tänk vad provocerande det är för många (män) att Rolf-Göran Bengtsson fick Jerringpriset i år.

http://www.expressen.se/sport/1.2681848/johan-orrenius-visst-skamta-pa-bara


Johan Orrenius beskriver på ett utmärkt sätt hur de sociala medierna genast börjar skämta om Rolf-Göran och hans lågmälda och personliga stil. Jag hoppas att Rolf-Göran inte tar åt sig, för det är egentligen inte honom så många (män) blir provocerade av. Andra kanske fnös åt hans tacktal, men tusentals hästtjejer hängde vid hans läppar och tog varje ord som gudsord. Rolf-Göran är en gigant i en stor sport med hundratusentals utövare.

Det provocerande är att ridsport plötsligt ska räknas som en "riktig" sport. Hästar och ridning är för tjejer, och därmed automatiskt mindre värd.
De flesta (män) ägnar aldrig hästar och ridsport en tanke förutom när de ska förlöjliga de (kvinnor) som ägnar sig åt att "gulla med hästar". (Att de själva får skakiga knän bara de tänker på att sätta sig och försöka kontrollera ett halvt ton fyrbent egen vilja gör dem bara ännu mer nedlåtande, för det vill de inte erkänna).

Jag tror många (män) blev lite byxis när de insåg att tillräckligt många idrottsintresserade (kvinnor) hade så mycket makt att de till och med, ve, fasa och skräck... kunde rösta bort Zlatan.

Det här är en feministisk fråga. Kvinnor får inte ha makt, men vi tar den, och nu är vi på väg att inta männens sista bastion; sport.

Men så här är det faktiskt:
Ridsporten är Sveriges näst största sport.

Ridsporten är en av få sporter där män och kvinnor tävlar mot varandra på lika villkor. Just nu är det Rolf-Göran som är bäst i världen, nästa år kan det vara Meredith eller Malin.

Ridsporten är en av få, om inte den enda, sporten där man kan vara aktiv i eliten långt upp över normal pensionsålder. Ulla Håkansson är till exempel 72 år och aktuell för SM-laget i dressyr, och det beror inte på att det finns få att välja på, utan för att hon är riktigt, riktigt bra.

Ridsporten omsätter inte de pengar i form av vadslagning som travet gör, men varje satsad krona i hästsverige ger 2,1 kronor tillbaka. Ridsporten ökar varje år och blir mer och mer viktig för Sveriges BNP.

Så nu hoppas jag:
Att ridning naturligt ska räknas som en lika viktig sport som alla andra när idrottslärarna går igenom betygsunderlagen.

Att allmänheten ska uppmärksammas mer via media på alla duktiga sportungdomar vi har runtom i bygderna, här hos oss har vi till exempel en tjej som varit med i SM-final två år i sträck och tänker kvala en tredje gång.
Hade hon åkt skidor hade hon fått ha en egen träningsdagbok på dagstidningens sportsidor. Nu får man vara glad om det blir en artikel inför SM-finalen.

Att fler (män) provar på ridning eftersom det är en utmärkt motionsform för både kropp och huvud.

Att ridtjejer får lättare att få jobb inom alla yrkeskategorier. Flera undersökningar visar att de flickor som ägnar sig åt sitt hästintresse blir starka personer och goda ledare, och att de är vana vid hårt arbete och att kämpa mot uppsatta mål. Det borde räknas som en merit i arbetslivet.

 Jag hoppas också på OS i London. Go, Rolf-Göran! Du har hela hästsverige bakom dig, och vi är många!

3 kommentarer

hemsökaren.

18 Jan 2012 16:09

Svenskar med troligtvis lika många "träningstimmar" som RGB har vunnit VM i Texas Hold 'Em (poker) men får de några nomineringar? Nej. Trots finare tittarsiffror än hästhoppning.. Konstigt det där lär jag säga. Men just det, Poker är ju ingen idrott, det räknas ju som sport, för redskapet är viktigare än idrottsmannen. Men oj. Det heter ju hästSPORT, inte häst-idrott......... VAD KAN DET BERO PÅ? Kan det kanske vara så att HÄSTEN har betydelse? :) puss

Ingrid

18 Jan 2012 17:46

Haha, vad härligt att inte bara få medhåll! :-)

Det heter "ridsport" för att man rider, som skillnad mot övrig hästsport (travsport, galoppsport, körning osv). Jag tror inte att någon pokerspelare har lika många träningstimmar som RGB, som har hållit på tolv timmar om dagen sju dagar i veckan i ur och skur som vuxen, som barn skjutsades hans ponny till tävlingarna dragen av en traktor när hans kompisar gjorde allt utom att spela Texas Hold 'Em...

Hästen har självklart enorm betydelse. Ridsporten är en materialsport. De är ett team. Men vem tror du har tränat hästen? Tror du den föll ner från himlen som en gåva och direkt kunde hoppa en bana med 160 cm höga hinder?

Med risk för att göra dig besviken och kanske ha fel, vad vet jag, men Texas Hold 'Em var inte Sveriges näst största sport sist jag kollade. Det var ridsport.

Puss själv!

hemsökaren.

19 Jan 2012 09:55

haha, jag tycker faktiskt att RGB var sjukt värd det. Tittar själv på hästhoppning när det väl är på TV (till min sambos förtret). Och har en oerhörd respekt för de som utövar det (Jag är livrädd för att sätta mig på en häst, red lite när jag var yngre, men då var det ju liksom ponnyridning). Men igår gick jag lös på allt. :D



Ibland är man bitter bara. Självklart tycker jag att det är idrottsmän. Ser man till antalet aktiva knutna till respektive idrottsförbund är faktiskt inte ridsport med på topp5. Men jag gissar att mörkertalet i just ridsporten är enormt, med tanke på alla som äger häst och pysslar med det själva utan att vara knutna till någon förening. Sen tycker jag ju iofs att Pokerspelarna är sjukt duktiga, men där är det ju BARA hjärnan som gäller. Till häst (och nu gissar jag, för jag kan ju själv inte) så antar jag att det är lite mer 50/50 hjärna/muskler.



För att sammanfatta denna novell: Jag blev provocerad igår och gick ett korståg på internet. Tack för ett sakligt svar på mitt barnsliga inlägg i alla fall. :)

Kommentera

Publiceras ej