”Jag missade voteringen. Det ska inte ske.” Detta säger Mikael Damberg (S) till pressen efter att han, genom att utebli, förhindrat att sittande regering förlorat en omröstning om höjd brytpunkt för statlig skatt.

Man undrar ju lite om Mikael Damberg har många polare som ligger de där förtretliga tusenlapparna ovanför nuvarande 36 000 kronor i månaden. Han själv tjänar nog betydligt mer antar jag. Men han kanske har sakkunniga eller pressfolk eller vad vet jag som sa ”Äh, Micke, kom igen nu, kan du inte missa voteringen och se det som en löneförhöjning åt mig?”

Nej, så var det nog inte. Det var nog bara ett misstag, helt enkelt.

Men jaha? Så Mikael Damberg säger att det var hans fel. Han tar ansvar. Och nu då?

Får vi…

1.       Se herr Damberg vid offentlig skampåle? Nej, tror inte det.

2.       Se riksdagen införa nya och hårdare regler för riksdagsmedlemmarnas närvaro vid omröstningar? Nej, knappast.

3.       Se alliansens underkläder som de kissade ner eftersom de hånskrattade så högt att det hördes ända till Södertälje? Ja man vet aldrig. De kanske säljs på eBay.

4.       Ökat förtroende för (S) som regeringsparti? Den frågan vill jag inte svara på.

5.       Mindre pengar till vår gemensamma välfärd? Japp, återigen.

Med sådana vänner behöver man inga fiender.

Kommentera

Publiceras ej